Tuesday, December 7, 2010

Salam Maal Hijrah

...especially to my dear Salina, Fatin & Amrien (korang jer punyg tau blog ni...hehe)

Tadi terfikir skit, between sambutan maal hijrah and tahun baru. kedua-duanya adalah untuk menyambut permulaan tahun, the former for Islamic calender and the later is for the roman calender (betul ke roman?). Anyway, kedua2nya di sambut di M'sia...Let's us do some 'math' sempena sambutan maal hijrah ni based on wut I can remember about them:

Maal Hijrah
1. Diuar-uarkan kepada kita untuk membaca doa akhir dan awal tahun.
2. Solat Maghrib berjemaah diseluruh M'sia n diikuti dengan bacaan yasin.
3. On the next day, sambutan: tokoh maal hijrah, ceramah etc
New Year
1. Concert
2. Fireworks
As I said earlier, I compare this two celebrations based on wut I can REMEMBER, and these are the things that will pop up if people ask me 'What do people do to celebrate Maal Hijrah/New Year?'
And I have two questions here:
1. Which one would Allah redha?
2.Which one would we celebrate more than the other one?
We usually know wut to do for his blessings, and yet we choose not to do it.

4 comments:

  1. cik fina, ko tgk x cite 'dakwah muharam' kt tv3 aritu?
    ok la gak cite tu for me...
    abt ur questions kan..i think u know d answer ;P

    but for me kan personally...
    sambut atau tidak...itu semua luaran je..
    yg pntg ape yg kte rasa dlm hati =)

    ReplyDelete
  2. :)

    tengok!!! i sk approach yg dieorg ambik tu...cuma maybe xperlu la yg perempuan goyang2 on stage...hehe

    ReplyDelete
  3. belated mahal hijrah hunny bunny.

    one more thng u lupe, buat azam. hhhaha.

    ReplyDelete
  4. dah bt...but it's a secret...hehe

    ReplyDelete